Η ηλεκτροκίνηση έχει γίνει αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητάς μας τα τελευταία χρόνια, με τις περισσότερες εταιρείες αυτοκινήτων να επενδύουν τεράστια ποσά στην εξέλιξη του στόλου τους, καθώς και τα κράτη να επιδοτούν με διάφορους τρόπους την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων (EV).
Η Tescom Hellas, με πάνω από 20 χρόνια εμπειρίας στην αγορά προϊόντων ενέργειας, έχει δημιουργήσει τη δική της σειρά φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων, η οποία διατίθεται στην ελληνική αγορά εδώ και λίγους μήνες. Κατά τη διάρκεια των δοκιμών μας τους προηγούμενους μήνες, αντιμετωπίσαμε διάφορες προκλήσεις και θέλουμε να μοιραστούμε μαζί σας τα 10 σημαντικότερα συμπεράσματα.
1. Από τι εξαρτάται η ταχύτητα AC φόρτισης
Η AC φόρτιση, δηλαδή η φόρτιση σε οποιονδήποτε οικιακό φορτιστή ή γραφείου με 7kw, 11kw και 22kw συνήθως εξαρτάται κυρίως από την παροχή σας (μονοφασική ή τριφασική, Ampere, Volts) και τη μέγιστη ταχύτητα του εσωτερικού φορτιστή του αυτοκινήτου σας. Τα περισσότερα οχήματα είναι εφοδιασμένα με 11kw εσωτερικό φορτιστή, οπότε ακόμα και αν η παροχή σας δίνει 22kw δεν θα λάβετε πάνω από 11.
2. Πρέπει να σχεδιάζω τα ταξίδια μου;
Η πραγματικότητα είναι πως ναι. Η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα είναι ακόμα σε αρκετά πρώιμο στάδιο, αν και έχουν γίνει τεράστια βήματα. Αν πήγαίνετε σε κάποιον μακρινό προορισμό ή απομονωμένο, καλό θα είναι να κάνετε την έρευνα σας πιο πριν. Ευτυχώς υπάρχουν διάφορες mobile εφαρμογές -όπως θα δούμε παρακάτω- που παρέχουν πληροφορίες σχετικά εύκολα. Τέλος, καλό θα είναι να έχετε πάντα μαζί σας και έναν mobile charger για σύνδεση σε απλή πρίζα.
3. Πόσοι τύποι βυσμάτων υπάρχουν;
Οι βασικοί τύποι στην Ευρώπη (και Ελλάδα) είναι 3.
- Type 2 - Ο συνηθισμένος για AC φορτιστές
- CCS Type 2 - Το βύσμα για DC φορτιστές
- CHAdeMO - Ιαπωνικό πρότυπο που εμφανίζεται σε αρκετά σημεία
4. Τι ισχύει με τις θέσεις πάρκινγκ για ηλεκτρικά οχήματα;
Για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα, το κράτος έχει δημιουργήσει ένας σαφές πλαίσιο για τις θέσεις φόρτισης. Αν και εφόσον αυτές είναι σαφώς ορισμένες με διαγράμμιση και σήμανση, τότε ΜΗ ηλεκτρικά οχήματα απαγορεύεται ρητώς να κάνουν χρήση των συγκεκριμένων χώρων (όπως αντίστοιχα οι θέσεις ΑΜΕΑ). Η οποιαδήποτε παράβαση επιφέρει χρηματικό πρόστιμο έως και ρυμούλκηση, ενώ η επιβολή αυτών γίνεται από τις κατά τόπους δημοτικές αρχές (δημοτική αστυνομία).
5. Πραγματική αυτονομία και χιλιομετρική απόσταση.
Σίγουρα θα έχετε συνηθίσει ακόμα και σε συμβατικά αυτοκίνητα να διαβάζετε τις ενδείξεις αυτονομίας για να υπολογίσετε αν σας επαρκεί το καύσιμο. Μια σημαντική διαφοροποίηση στα ηλεκτρικά οχήματα είναι ότι τα μέγιστα χιλιόμετρα απόστασης μπορεί να διαφέρουν σημαντικά από τη μία διαδρομή στην άλλη. Ο λόγος; Η κλίση της κάθε διαδρομής. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι εφοδισμένα με εξοπλισμό "αναγεννητικής πέδησης" ή regen braking. Με άλλα λόγια, φορτίζουν κατά το φρενάρισμα, κάτι που κάνει τις διαδρομές με πολλές κατηφόρες σημαντικά πιο οικονομικές σε ρεύμα. Η διαφορά για μια διαδρομή 100χλμ. μπορεί να είναι ακόμα και διπλάσια κατανάλωση (πχ. 10% στο πήγαινε και 20% στην επιστροφή!)
6. Κόστος έναντι βενζίνης
Ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες για την αγορά ενός EV οχήματος είναι το μικρότερο κόστος μετακίνησης. Με τα σημερινά δεδομένα, ένα μεσαίου μεγέθους σύγχρονο αυτοκίνητο μπορεί να καταναλώνει κατά μέσο όρο από 6-9 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα. Ένα αντίστοιχο ηλεκτρικό όχημα έχει κατανάλωση περίπου 15 με 20 kWh ανά 100 χιλιόμετρα. Με τα τωρινά δεδομένα αυτό σημαίνει ότι το κόστος για ένα όχημα εσωτερικής κάυσης (ICE) είναι περίπου 14 ευρώ / 100 χλμ., ενώ για ένα ηλεκτρικό (EV) θα είναι περίπου 2 ευρώ. Αυτό φυσικά αφορά φόρτιση στο σπίτι (με τιμή 0,11 ευρώ). Για φόρτιση σε κάποιο DC ταχυφορτιστή υπολογίστε περίπου 9 ευρώ ή 7 ευρώ για AC φορτιστές κάποιου παρόχου.
Όπως καταλαβαίνουμε, η μεγάλη διαφορά εμφανίζεται όταν φορτίζουμε με οικιακή χρέωση, ενώ υπάρχουν και αρκετοί χώροι που η φόρτιση είναι ακόμα δωρεάν (εταιρείες, δήμοι, κλπ).
7. Τι αλλάζει στην οδήγηση
Η αλήθεια είναι ότι δύσκολα μπορούμε να απαντήσουμε σε αυτό το ερώτημα συνολικά. Η γκάμα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων ολοένα και αυξάνεται και προφανώς διαφορετική εμπειρία θα έχετε οδηγόντας ένα μικρό αυτοκίνητο πόλης (πχ. ένα Fiat 500e) και διαφορετική ένα Tesla ή ακόμα περισσότερο μία Porche Taycan. Παρ' όλα αυτά, σε όλες τις περιπτώσεις συναντάμε 3 ξεκάθαρες διαφορές.
- Οδήγηση με ένα πετάλι, επιτρέποντας στο αυτοκίνητο να φρενάρει μέσω του κινητήρα και ταυτόχρονα να ανακτήσει ενέργεια (regen braking)
- Ελάχιστος θόρυβος κύλησης. Ουσιαστικά θα ακούτε μόνο τα λάστιχα σας και το σύστημα κλιματισμού
- Άμεση επιτάχυνση, που σημαίνει αυτόματα και μεγαλύτερη παθητική ασφάλεια
8. Σταθμοί φόρτισης και ταχυφορτιστές (DC)
Στην Ελλάδα αναπτύσσεται ραγδαία το σύστημα ταχυφορτιστών με κύριο όχημα τα πρατήρια καυσίμων και τις αντίστοιχες αλυσίδες. Αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό γιατί επιτρέπει στους κατόχους EV οχημάτων να κάνουν μακρινά ταξίδια χωρίς καθυστερήσεις. Για παράδειγμα θα βρείτε πλέον αρκετούς DC φορτιστές άνω των 50kw, ενώ πρόσφατα εγκαταστάθηκαν και οι πρώτοι με ίσχυ 400kw. Σημαντική εξέλιξη είναι επίσης ότι οι Tesla Superchargers άνοιξαν πρόσφατα και για κατόχους τρίτων εταιρειών δίνοντας πρόσβαση σε φορτίσης έως και 250kw.
Κάτι που θα πρέπει να θυμάστε κατά τη χρήση DC φορτιστών είναι ότι συνήθως η μέγιστη ισχύς εξαρτάται από τα πόσα αυτοκίνητα φορτίζουν ταυτόχρονα εκείνη τη στιγμή, καθώς και ότι μπορεί να εμφανίσουν κάποιες σύντομες δυσλειτουργίες αφού απαιτούν τη χρήση ίντερνετ και τη διασύνδεση με διάφορα λογισμικά (πχ. πληρωμών, λογαριασμού κλπ).
9. Πόσες εφαρμογές πρέπει να κατεβάσω;
Ίσως το πιο επίπονο κομμάτι ενός ταξιδιού είναι η διαχείριση των πολλαπλών εφαρμογών πληρωμής. Για κάθε μία από αυτές θα χρειαστεί να δημιουργήσετε ένα νέο λογαριασμό, ενώ κάποιες από αυτές απαιτούν προ-πληρωμή (!). Ενδεικτικά για την Ελλάδα θα αναφέρουμε τις παρακάτω:
- PlugShare
- Chargespot
- DEH blue (PPC)
- Incharge (NRG)
- Blink Charging
- Tesla
- EV Loader
- Electromaps
- eVplus
- Nextcharge
10. Πόσο πραγματικό χρόνο χρειάζομαι για 0-100%
Η μπαταρία ενός αυτοκινήτου, αν και πολύ μεγαλύτερη σε μέγεθος έχει κάποια κοινά χαρακτηριστικά με αυτή ενός κινητού τηλεφώνου λόγω παρόμοιας χημικής σύστασης (μπαταρίες λιθίου). Ένα από αυτά είναι η καμπύλη φόρτισης που ουσιαστικά υποδεικνύει ότι ένα EV αυτοκίνητο αρχίζει και φορτίζει πολύ πιο αργά οταν φτάσει το 80-85%. Για αυτό το λόγο, πολύ συχνά θα έχετε δει ότι οι εταιρείες διαφημίζουν τις ταχύτητες φόρτισης μεταξύ 20-80% και όχι μέχρι το 100%.
Ένας άλλος λόγος, είναι ότι για συγκεκριμένους τύπους μπαταριών, η φόρτιση πέραν του 80% μειώνει τη διάρκεια ζωής της μπαταρίας. Κατά συνέπεια, ενώ για την φόρτιση από 20-80% χρειάζονται για παράδειγμα 20 λεπτά, για μια πλήρη φόρτιση 20-100% μπορεί να απαιτούνται ακόμα και τα διπλά!
Όπως θα έχετε καταλάβει, η καθημερινότητα με ένα ένα ηλεκτρικό όχημα δεν είναι και τόσο όμοια με αυτή που έχουμε συνηθίσει στο παρελθόν. Φυσικά, πολλά από τα παραπάνω γίνονται πολύ πιο εύκολα με τον καιρό, ενώ τα θετικά στοιχεία χρήσης ενός EV αυτοκινήτου είναι πολλά και σημαντικά (κόστος, περιβαλλοντικό αποτύπωμα, οδηγική συμπεριοφορά, κλπ).
Είτε πριν, είτε κατά τη διάρκεια, είτε μετά την απόκτηση ενός ηλεκτρικού οχήματος θα βρείτε στην ομάδα της Tescom Hellas έναν φιλικό σύμμαχο που θα απαντήσει κάθε σας απορροία και θα κάνει τη μετάβαση όσο ευκολότερη γίνεται. Η εγκατάσταση ενός ηλεκτρικού φορτιστή μπορεί να είναι μόνο η αρχή, καθώς σε εμάς θα βρείτε όλες τις ολοκληρωμένες λύσεις παραγωγής και διαχείρισης ενέργειας.